Vapepa

Rauman vapaaehtoisen pelastuspalvelun alkusysäyksenä voidaan pitää SPR:n puuhamiehen Tapio Lehtisen lähettämiä kutsukirjeitä etsintäharjoitukseen noin 25:lle raumalaiselle yhdistykselle. Harjoitus järjestettäisiin 26.10.1982 Rauman Ladun majalla. Kutsut saivat liikkeelle n. 40-50 vapaaehtoista eri yhdistyksistä. Järjestelyissä olivat mukana SPR:n Satakunnan piiri ja poliisilaitos. Onnistuneen etsintäharjoituksen jälkeen pidetyn palaverin tuloksena päätettiin perustaa vapaaehtoisen pelastuspalvelun osasto Raumalle. 26.4.1983 oli Rauman VAPEPAN perustava kokous kansalaisopistolla.

VAPEPAN omin toimiala Raumalla on ollut maastoetsintä, mutta kaikenlainen muukin viranomaisia avustava toiminta kuuluu organisaation toimialaan. Tällä hetkellä Rauman vapaaehtoiseen pelastuspalveluun kuuluu 26 eri yhdistystä ja vapaaehtoisia henkilöitä n. 200. Rauman Seudun Reserviläiset ovat olleet mukana alusta lähtien. Alkutaipaleen toiminnan ruumiillistuma oli Mikko Kaunismäki.

Vuodesta 1983 lähtien Reserviläisillä on ollut virallinen etsintäorganisaatio viranomaisten käytössä. Organisaatiota päivitetään kalenterivuosittain ja tällä hetkellä koko vahvuus on 35 henkilöä. Tällä hetkellä Reserviläisten VAPEPA-organisaation johdossa on Vesa Vahtokari.

Rauman Seudun Vapepa on vapaaehtoisen pelastuspalvelun Rauman paikallistoimikunta. Rauman Seudun Reserviläiset on mukana organisaatiossa aktiivisena toimijana. Yhdistyksen vapepa-johtaja on Vesa Vahtokari.

Mikäli kiinnostuit Vapepan toiminnasta ota rohkeasti yhteyttä Tapio Laaksoseen 044 2739 150